Skuteczne zarządzanie czasem to prawdziwa sztuka. Niezbyt wiele osób może pochwalić się, że ma ją w pełni opanowaną. Jest to wielka szkoda, ponieważ umiejętność ta może przynieść nam wiele korzyści. Na szczęście istnieją sposoby, dzięki którym i my będziemy mogli nauczyć się dobrego zarządzania czasem. Od czego należy zacząć? 

Dlaczego warto odpowiedzialnie zarządzać czasem? 

Umiejętne zarządzanie czasem posiada wiele zalet. Po pierwsze, pomaga nam odnaleźć się w chaotycznej rzeczywistości – nawet jeśli jesteśmy zawaleni zadaniami, dzięki zaplanowaniu swojego dnia doskonale wiemy, czym mamy się zająć w pierwszej kolejności. Co więcej, jest to świetne rozwiązanie dla osób zmagających się ze stresem i niepokojem. Obmyślenie dokładnego planu na następny dzień może znacznie zmniejszyć lęki związane z niewiedzą tego, co nas czeka.

Skuteczne zarządzanie czasem uczyni z nas bardziej odpowiedzialne i rozważne osoby. Będziemy wywiązywać się ze swoich obowiązków, dotrzymywać terminów i porządnie wykonywać swoją pracę. To wszystko dzięki temu, że jasno wyznaczymy sobie czas, aby zająć się poszczególnymi sprawami. Ten sposób umożliwi nam skupienie się oraz zmotywowanie do wykonania danej rzeczy.

Znaj swoje priorytety 

Aby to osiągnąć, powinniśmy w pierwszej kolejności zdać sobie sprawę ze swoich priorytetów – które zadania są dla nas naprawdę ważne? Poznawszy odpowiedzi, wiemy, którymi musimy zająć się najpierw. Nie przekładajmy drobnostek nad tymi istotnymi rzeczami, które po prostu musimy wykonać.

Zaplanuj swój dzień

Dobry plan – to podstawa skutecznego zarządzania czasem. Jeśli jesteśmy nowicjuszami w tej dziedzinie, nie zniechęcajmy się, nawet gdy nasz plan nie prezentuje się idealnie – wciąż mamy dużo czasu, aby ocenić, co sprawdza się dla nas najlepiej. Warto jednak zacząć od tego kroku, ponieważ dzięki temu zobaczymy, ile tak naprawdę mamy na głowie. Rozpisanie planu pomoże nam zdecydować, które sprawy są bardziej, a które mniej priorytetowe.

Techniki zarządzania czasem 

Dla niektórych niespodzianką może być fakt, że istnieje wiele technik pozwalających zaplanować swój czas. Niektóre z nich mogą być skomplikowane na sam początek, lecz mamy do wyboru wiele podstawowych, które przyniosą równie pozytywne efekty. Jakie metody zarządzania czasem powinniśmy poznać?

Bardzo przydatna może być metoda liczenia czasu. Sprawdza się szczególnie podczas nauki, kiedy to wyznaczamy sobie daną porę i w tej chwili poświęcamy notatkom sto procent swojej uwagi. Najczęstszym limitem, jakim można spotkać, jest dwadzieścia pięć minut. Dla niektórych jest to idealny przedział na to, by skupić się na danym zagadnieniu, ale nie przytłoczyć ilością materiału.

Jak skutecznie zarządzać czasem?Szczególnym elementem, któremu należy się przyjrzeć, to rzeczy, które bezsensownie zabierają nam czas. Jeśli je prześledzimy, być może odkryjemy, że posiadamy nawyk, który oddala nas od zamiaru wykonania danego zadania. Chcąc skupić się nad jakąś sprawą, powinniśmy dać jej całą swoją uwagę – zrezygnujmy z rozpraszaczy, które skutecznie odsuną nas od nauki czy pracy. Oceńmy, co nam pomaga, a co wręcz przeciwnie. Być może nie umiemy skupić się przy długiej nauce?

Kolejna reguła odnosi się do 60:40 procent naszego dnia. Chodzi w niej o to, by w ciągu doby rozplanować jedynie jej 60 procent. Pozostałą część zostawiamy nie zapełnioną – jak to w życiu, zdarzają się różne rzeczy, których nie umiemy przewidzieć. Nie musimy jednak się stresować, ponieważ te pozostałe 40% to pokrywa. Daje nam to przestrzeń na rozproszenie się czy dezorganizację, które są przecież zupełnie normalne.

Sposób, jaki często jest wykorzystywany, mówi o zajęciu się najtrudniejszym zadaniem na samym początku. Jest to metoda zwana “Zjedz tę żabę”, według której poświęcenie się najbardziej wymagającej rzeczy na początku pomoże nam skutecznie zająć się całością w swoim czasie.

Pomoże nam w tym określenie pilności naszych zadań – możemy podzielić je na pilne i bardziej pilne, dzięki czemu od razu będziemy wiedzieć, jakie obowiązki czekają na nas w pierwszej kolejności.

Niezwykle przydatną umiejętnością, jaka przydaje się w skutecznym zarządzaniu czasem, jest asertywność. Bez niej nie jesteśmy w stanie wypracować sobie zdrowej dziennej rutyny, ponieważ wiecznie ktoś będzie coś od nas chciał. Staniemy się nerwowi i drażliwi, a inni tylko będą korzystać z tego. Musimy nauczyć się mówić “nie” i dbać o własne dobro.

Zachowaj równowagę

Niezależnie od tego, ile obowiązków spoczywa na nasz barkach, odpoczynek to niezbędny element dnia. Zaplanujmy nasz czas tak, aby był w nim również moment na relaks – dzięki temu zadbamy o nasze dobre samopoczucie. Osiągnięcie takiej równowagi pomoże nam funkcjonować i dobrze wykonywać nasze zadania. Wystarczy zapewnić sobie odpowiedniej dawki komfortu. Bez wątpienia przyda się do tego dobry materac, na którym będziemy mogli się swobodnie położyć i odpocząć. Model, który przyniesie nam prawdziwą wygodę, to materac kieszeniowy – gwarantuje on wspaniałe podparcie ciała oraz wysoką elastyczność punktową. Do jego ochrony przyda się ochraniacz na materac, dzięki któremu unikniemy zniszczeń, zabrudzeń czy odkształceń, a do tego zadbamy o higienę naszego snu.

Umiejętne zarządzanie czasem to umiejętność, która przyda nam się na każdym etapie życia. Szkoła, praca, czas wolny – w każdej z tych sfer stworzenie dobrego planu pomoże nam osiągnąć jak najlepsze efekty. W przypadku, w którym zmagamy się ze stresem lub wiecznym spóźnianiem się, techniki zarządzania czasem również zadziałają cuda. Naprawdę warto wprowadzić je do naszego życia!